QR Kod, Japonya’da faaliyet gösteren ve Toyota’nın bir yan kuruluşu olan Denso Wave firması tarafından geliştirilen 2 boyutlu bir barkod sistemidir. İngilizce Quick Response kelimesinin kısaltılmış halidir. Türkçe de Çabuk Tepki anlamına gelir. İçinde bir metin, web sitesi adresi veya bir link olabilir.
QR kod ya da diğer adıyla kare kod, sınırsızdır. Sınırlı alanda sınırsız bilgi, video, mesaj ve her türlü içerik aktarımı sağlanabilir. Herhangi bir billboard ya da reklam afişinde, TV’de tanıtım videosundan, satın almak istediğiniz ürünle ilgili bir el kitabından yaptığınız okutmayla istediğiniz her türlü detaya okutma sayesinde ulaşabilirsiniz. QR Kod’ da merak uyandırır. İnsanda doğası gereği meraklıdır ve kare kodun içinde ne olduğunu öğrenmek ister. Özellikle gerilla tarzı reklam kampanyalarında doğru kurgulama ile QR kodu kullanarak merak uyandırıcı işler yapılabilir.
QR Kod Kullanmanın Avantajları
- QR kod sınırlı alanlara sınırsız bilgilerin sığdırılmasını sağlar.
- Alışılagelmiş barkod sisteminden daha fazla veri içerebilir.
- Hızlı ve kolay ulaşılabilirdir.
- TV’de ya da mağazalarda tanıtımı yapılan ürünlerin açıklamalarına ulaşmak ve tanıtımı yapılan ürün hakkında daha ayrıntılı bilgilere erişimi sağlar. Bu sayede tüketici ürün ile direk bağlantı kurabilir.
- Kişilerde ki merak duygusunu canlandırmaktadır.
- Billboardlar, TV videoları, dergi vb. reklam mecralarına farklı bir bakış açısı getirmiştir. QR kod ile tanıtımı yapılmak istenen ürünü rakiplere nazaran farkı ve yaratıcı bir çalışma ile sunulabilmesini sağlar.
- Gerilla reklam kampanyalarının büyük ses uyandırmasını sağlar.
- Mağazalarda stokta bulunan ya da tercih edilen ürünler hakkında veri incelemesi yaparak, tanıtımı yapılan ürünün alternatiflerini de oluşturmaktadır.
- Yeni açılan mağazalar müşterilerin mağazaya gelebilmesi için Google Maps ile anlaşma yaparak işbirliği içinde hareket etmektedir. Bu sayede yol tarifi içinde QR kod kullanılmaktadır.
- Her yer vitrindir. Markanızı e-ticaret uygulamasıyla birleştirdiğinizde ürünlerinizin kare kodunun olduğu her yer vitrininizdir. Misafirlikte ikram edilen şaraptan, arkadaşta görüp beğenilen kazağa kadar müşterileriniz artık sizin canlı vitrininizdir.
- Başarılı bir temsilcidir. Mağazanıza bir ürün eklediğinizde benzeri ürünleri tavsiye edebilir, mağaza stokunuzda yer almayan modelleri tanıtabilir, ürüne uygun aksesuar tavsiye edebilir ve stokta olmayan ürünleri sipariş alıp adrese teslim edebilir.
- Her türlü sosyal medya uygulamasından birine bağlanıp müşterilerin markayı takip etmesi, sitesine üye olması, yorum yollaması ve hatta şikayet ve memnuniyet bildirmesini sağlar.
- Yaratıcılık sağlar.
- Getirdiği sonuçlar ele alındığında diğer pazarlama seçeneklerine nazaran daha ucuzdur. Uygulamayı ücretsiz kullanabilecek birçok yazılım internette mevcuttur.
- Dayanıklıdır. Bar kodların aksine 2 boyutlu Kare Kodlar yıpranıp aşınsa da hatta 3 noktası delinse dahi hala okunabilir ve kullanılabilir. Bu açıdan özellikle dış mekanlar, veya hassas ürünler üzerine uygulaması kolaydır.
Sonuç olarak hayatımıza bir anda dahil olan QR kodun en temel özelliği bilginin akışını hızlandırmasıdır. Bir gazete ilanında, bir mağazada ya da yolda yürürken dikkatinizi çeken bir ilan, bilgilendirme yazısı, web sitesi linki veya iletişim bilgisini akıllı telefonunuza yükleyeceğiniz basit bir uygulama ve kamerası sayesinde bu bilgiye hemen ulaşabilir, kayıt altına alabilir ve dilediğiniz zaman kullanabilirsiniz. Bu açıdan bakıldığında QR kod dijital dünyadaki bilgi paylaşımını hızlandırmanın en etkin görsel unsurlarından biri olarak kabul edilebilir. Son olarak QR kodu kullanabilmek için akıllı cep telefonlarınız veya tabletlerinize Play Store ya da App Store’ dan yükleyeceğiniz ‘QR Kodu Uygulaması’ nı indirdikten sonra kullanıma başlayabilirsiniz.