Google Consent Mode, bir web sitesinin çerezlerin ve ziyaretçi verilerinin kullanımının GDPR ve diğer veri gizliliği düzenlemelerine uygun olmasını sağlayan yeni bir yoldur. Bu kısa rehberde, Consent Mode’un nasıl çalıştığına ve web sitenizde nasıl uygulayacağınıza dair adımları göstereceğiz. Ayrıca Consent Mode’un pazarlama açısından artılarını ve eksilerini de inceleyeceğiz.

Google Consent Mode Nedir?

Consent Mode, üçüncü taraf bir web sitesindeki Google etiketlerini ve komut dosyalarını, ziyaretçinin izin durumuna göre her ziyaretçinin verilerini kullanma biçimini değiştirecek şekilde yapılandırır. Bir web sitesinin belirli kullanıcıların verilerini anonim olarak işlemesine, diğer kullanıcıların verilerini ise normal şekilde işlemesine olanak tanır. Bu mod iki ayardan oluşur, bu ayarlar ziyaretçinin çerezlere ve verilerinin işlenmesine izin verip vermediğine göre Google etiketlerinin nasıl davrandığını özelleştirir.

Markanızın web sitesinin, global site etiketleri (gtag.js) veya Google Tag Manager aracılığıyla bazı Google etiketleri ve betikleri içerme ihtimali yüksektir. Bu kod parçaları, Google Analytics ve Google Ads gibi uygulamaların ziyaretçilerin siteyle nasıl etkileşimde bulunduğunu, hangi sayfaları ziyaret ettiklerini ve müşteriye dönüşüp dönüşmediklerini ölçmesini sağlar.

Google etiketleri, yıllardır dijital pazarlama altyapısının temel bir parçası olmuştur. Bununla birlikte etiketler son zamanlarda GDPR gibi veri ve gizlilik düzenlemeleriyle çatışmaya girmiştir. Bu düzenlemeler, web sitelerinin belirli bağlamlarda veri işlemek ve çerez yayınlamak için kullanıcıların iznini alması gerektiğini belirtir. Son yıllarda, düzenleyiciler ve tarayıcılar, üçüncü taraf çerezleri gibi potansiyel olarak gizlilik ihlali yaratan teknolojilere karşı sert önlemler almış, bu da dijital pazarlamanın kullanıcıların gizlilik tercihlerine nasıl daha iyi saygı duyabileceği konusunda sektör genelinde bir tartışma başlatmıştır.

Bu durum markaların artık web analitiği, reklam yeniden hedefleme ve diğer kullanıcı verisi odaklı pazarlama taktiklerinden yararlanamayacağı anlamına gelmez. İzin veren ve vermeyen kullanıcılar arasında ayrım yapabilen ve her kullanıcının verisini izin durumuna uygun bir şekilde işleyen teknoloji kullanmaları gerekir.

3 Eylül 2020’de beta olarak piyasaya sürülen Consent Mode, Google’ın bu gereksinime yönelik çözümlerinden biridir.* Bu özellik şu anda Google Analytics, Google Tag Manager, Google Ads, Floodlight ve Conversion Linker için etiketler ve betiklerle çalışmaktadır.”

Google Consent Mode Nasıl Kullanılır?

Google Consent Mode, bir web sitesinin Çerez Yönetimi Platformu (Consent Management Platform-CMP) ile etkileşime girmesine olanak tanır. Bu tür bir yazılım, her ziyaretçinin tarayıcılarına çerez kurulmasına ve verilerinin işlenmesine izin verip vermediğini toplar ve yönetir.

CMP’ler, çerezler, izin ve veri işleme ile ilgili yasal gereklilikleri karşılamak için tek çözüm değildir – ancak iş için en uygun araç olarak yaygın şekilde kabul edilirler.

CMP’nin Google etiketleri ve betiklerinin GDPR uyumlu kullanımını kolaylaştırmak için Consent Mode ile nasıl etkileşime girdiğini görelim.

Kurulum: Web sitesi sahibi, kaynak kodlarını düzenleyerek Google etiketlerinin ziyaretçi izin durumunu belirlemeden önce nasıl davranması gerektiğini ve izin durumu belirlendikten sonra etiketlerin davranışlarını nasıl değiştirmesi gerektiğini belirtir. Bunu nasıl yapacağınızın teknik ayrıntıları için buraya bakın. Consent Mode kurulumu sırasında, web sitesinin CMP’si Google hizmetleriyle entegre edilir. Bunu nasıl yapabileceğinizin bir örneği için bu belgeye göz atın.

  • Adım #1: Bir ziyaretçi web sitesine geldiğinde, web sitesinin çerezlerin ve kullanıcı verilerinin kullanım amacına izin verip vermediğini onaylaması istenir. Ziyaretçi, web sitesinin çerezlerin ve kullanıcı verilerinin kullanım amacını açıklayan bir bilgi şeridiyle sunulan iki düğmeden birine tıklayarak tercihini belirtir. Bu düğmeler genellikle ‘Kabul Et’ ve ‘Reddet’ şeklinde etiketlenir. Bazı durumlarda, CMP ziyaretçiye çerezlerin ve veri işlemenin belirli kullanımlarına izin verip vermeme seçeneği sunar. Örneğin, reklam veya analiz için.
  • Adım #2: CMP, ziyaretçinin izin durumunu Google’a ‘ping’ler.
  • Adım #3: Google, kullanıcının verilerinin nasıl işleneceğini, izin durumuna göre yapılandırır.

Kullanıcı tam izin verdiyse, Google etiketleri kullanıcının verileriyle geleneksel şekilde etkileşime girer. Kullanıcı izin vermediyse, etiketler kullanıcının verilerini ilişkilendirilmiş bir istemci kimliği olmadan anonim bir şekilde yakalar. Bu durumda, bazı veriler hala toplanır – örneğin, ziyaretin bir satışa dönüşüp dönüşmediği – ancak ziyaretçinin verileri reklam yeniden hedefleme gibi kişiselleştirilmiş hizmetler sunmak için kullanılmaz. Kullanıcı yalnızca bir tür çerez kullanımına izin verdiyse – reklam veya analiz için – Consent Mode buna uygun şekilde yanıt verir. Bu Google blog gönderisi , her Consent Mode durumunda Google’a iletilen verilerin teknik özelliklerini içerir.

Google Analytics Consent Mode nasıl aktifleştirilir?

  • Bir izin yönetimi platformu (CMP) veya özel bir uygulama kullanarak ziyaretçilerinizden davranışları hakkında bilgi depolamak için izin alın.
  • Google Analytics etiketlerinize consent mode’u etkinleştirmek için gtag.js kodunuzda gtag('consent', 'default', {'ad_storage': 'denied', 'analytics_storage': 'denied'}) gibi bir komut ekleyin. Bu komut, varsayılan olarak tüm depolama türlerini reddeder.
  • Ziyaretçilerinizden izin aldığınızda, depolama türlerini etkinleştirmek için gtag('consent', 'update', {'ad_storage': 'granted', 'analytics_storage': 'granted'}) gibi bir komut kullanın. Bu komut, izin verilen depolama türlerini günceller.
  • İzin durumunu değiştirmek için gtag('consent', 'update', ...) komutunu tekrar kullanabilirsiniz.